info@e-pohyb.cz 776 609 076 -------- 773 480 673

Ortéza: proč není dobrým společníkem + manuál, jak se z ní dostat.

Jste zranění? Nebo jste byli? A dostali jste ortézu? Jak se cítíte, když ji odložíte? Jak dlouho už ji nosíte? S ortézami je to totiž jedna velká potíž. Proč?

Ortéza umí pozlobit.

Co vůbec ortéza umí?

Ortéza má za úkol zafixovat končetinu v pohyblivém místě ve správné poloze tak, aby nedocházelo k nežádoucímu přetěžování, aby dané místo „drželo tam, kde má držet“, má jednoduše zamezit dalšímu poškození, než ji sundáte. Ale opravdu ji sundáte?

Mnoho lidí v mém okolí, které znám, si prošli nějakými nepříjemnými obdobími. V pohybu. Byli vyřazeni na nějakou dobu ze svého sportu, protože to jednoduše přehnali, utrpěli únavovou zlomeninu, natržení šlachy z přílišného zatížení v důsledku nedostatečného rozehřátí a dlouhodobé zátěže bez odpočinku, nebo trpí chronickými bolestmi holení při běhu, bolestmi paty, kotníku.. A mnoho z nich také dostalo ortézu. Stejně tak jsem ji dostala i já. Dvakrát. Jednou jsem nevěděla, co vím teď, podruhé už jsem byla o dost chytřejší. Mluvím o době, po kterou jsme ortézu nosili. Možná vy právě teď nosíte.

Ortéza pro lepší léčbu?

Ortéza nám umí pomoct překlenout to nepříjemné období, kdy se snažíme vyléčit si nějakou část těla (rehabilitací). Když totiž zrovna neléčíme, nemůžeme po jisté období nechat končetinu jen tak bez opory. To by nebylo dobré, a to ani nemluvím o nějaké dlouhodobé fixaci, kdy sádra vystřídá ortézu. Celý proces od sundání sádry, přes nošení ortézy až po její postupné sundání musí probíhat zvolna. Ale musí probíhat.

„Můj kotník už nebyl můj.“

Stejně jako lidé kolem mě, i já jsem nosila ortézu příliš dlouho. Když jsem měla vyřazený kotník ze sportovního provozu a trpěla jsem bolestmi, ortéza byla pomocníkem, jak bolest utlumit. Ale nebyla řešením. Řešením je přesný rozvrh cviků pro rehabilitaci ve fázi zotavování. To mnoho lidí neděla. Lidé raději nosí ortézu a mnohdy se diví, že je končetina stále bolí. Přitom je to tak jednoduché.

Pohybem se tělo léčí. Neberte mu ho.

Lidské tělo je určeno k pohybu. Pohybem se i léčí. Vidíme to u plavání, cyklistiky, která umí pomoct člověku, který nemůže běhat, vidíme to právě u rehabilitací, které mají za úkol přivést člověka zpět do stoprocentní sportovní výkonnosti. To znamená, že po určitě době už se na ortézu nemůžeme spolehnout. Musíme ten pocit bezpečí pomyslně odložit a pustit se do práce. Ukážu vám, jak.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT: 6 CHYB SPORTOVNÍHO ZAČÁTEČNÍKA. DĚLÁTE 4 Z NICH.

Manuál, jak vyzrát na ortézu:

První krok: Ortézu noste jen přes den. Na noc ji nepotřebujete. To se netýká vážnějších zranění, jako jsou utržené šlachy či svaly, u vážných zranění je fixace na noc žádoucí.

Druhý krok: Zvolte si rehabilitační program (hledejte, sestavujte, poraďte se).

Třetí krok: Jakmile pominou bolesti, pusťte se do svých rehabilitací.

Čtvrtý krok: Od zahájení rehabilitace prodlužujte dobu strávenou bez ortézy. Daná část těla potřebuje sílit. Rehabilitací je pro ni i běžná pohybová činnost, jako je chůze do schodů nebo z nich, postavit se na špičky, abyste pro něco dosáhli, kleknout si k malému dítěti nebo abyste si zavázali tkaničky. Vystavujte danou část těla běžnému životu v pohybu.

Pátý krok: Pokud nemáte bolesti, a jste již dva týdny v rehabilitačním procesu, ortézu odložte.

Nejdůležitější je právě odkládat ortézu ve správný čas. Jakmile bolesti ustoupí, můžete ji postupně sundávat. Používejte zdravý rozum. Když víte, že ten den hodně strávíte na nohách, většinu času ji mějte na sobě a odložte ji třeba na 30 minut. Zkoušejte.

Proč kladu takový důraz na sundávání ortézy včas?

Protože by vám tělo mohl osnadno zlenivět. Mně se to stalo právě s mým zraněným kotníkem. Ortézu jsem tehdy nosila velmi dlouho a když jsem ji sundala, měla jsem pocit, že kotník není můj. Nefungoval. Neměl žádnou sílu. Stalo se přesně to, co se děje u dlouhodobé fixace např. sádrou. Svaly trošku ochabnou, ztratí na síle a musíte ji vrátit zpátky. Jenže pokud jste dostali ortézu hned na začátku vašich potíží, a to dokonce jen kvůli chronické bolesti, měli byte ji nosit jen tak dlouho, dokud máte bolesti a pak ji sundávat a rehabilitovat. Jinak bude váš návrat ke sportu pomalý, otravný a zbytečně prodloužený.

Jak dlouho tedy ortézu nosit?

Noste ji, dokud máte bolesti. Poté, po kontrole u lékaře, ji začněte postupně sundávat, začněte rehabilitovat a využívejte ji jen pokud čekáte, že budete více pohybově zatížení.

A pokud vás trápí zranění a vy jen bezmocně čekáte na verdikt doktora, že už můžete sportovat, zastavte se pro Třífázovku. Ta vám ukáže, jak správně postupovat v procesu zranění – zotavení – sport. Navíc dostanete exkluzivní kontakt pro konzultaci na 10 týdnů, takže pokud vás ortéza trápí, využijete mých zkušeností!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *