info@e-pohyb.cz Pro kontakt na trenéry navštivte sekci "KONTAKT". Boxu zdar a těšíme se na vás v boxerně!

Třífázovka: Nejčastější otázky a odpovědi.

E-Book Třífázovka, který si můžete stáhnout tady, je jedinečný koncept rekonvalescence po zranění, který vychází z mých zkušeností coby věčně zraněného sportovce. Spočívá v rozdělení období po zranění do tří fází, kterými člověk nutně musí projít, aby se úspěšně a bezpečně vrátil zpátky ke sportování.

Je ovšem na místě podotknout, že každý člověk je jiný. Má svá specifická zranění, problémy, chronické bolesti, svou pohybovou minulost, ve které se určitě už taky zranil nebo bojoval s potížemi, které mu způsoboval jeho pohybový aparát (nebo člověk jemu)… A může se stát, že si s něčím nebudete vědět rady. Níže si tedy můžete přečíst nejčastější otázky, které k e-booku vyvstanou, stejně tak odpovědi na ně.

Pokud máte vy speciálně nějakou otázku, kterou jste tedy nenašli, napište mi prosím sem a já tento seznam zaktualizuji. Přeci jen se hýbeme všichni, takže je dobré, abychom se také všichni podíleli na vzájemné pomoci.

Přehled nejčastějších otázek k e-booku Třífázovka:

Pro koho je e-book určený?

Třífázovka je určená každému, kdo si prochází obdobím po zranění nebo jej trápí chronická bolest znemožňující sportovní aktivitu. Tedy pro ty, kteří se ocitli omezení ve své pohybové aktivitě a potřebují jasně definované kroky, jak se ke sportu opět vrátit.

Utrpěl/a jsem zlomeninu, utrhl/a jsem si šlachu, sval. Je pro mě Třífázovka vhodná?

Samozřejmě! Zranění se liší pouze jeho závažností, průběh rekonvalescence je ale vesměs stejný. Většinou to vypadá takto:

ZRANĚNÍ — LÉKAŘ — FIXACE / LÉK / OPERACE — ZNEHYBNĚNÍ (jsou i výjimky) — REHABILITACE — NÁVRAT KE SPORTOVÁNÍ

Ale protože je každý člověk jedinečný, jeho zranění má různou závažnost, průběh a každé tělo vykazuje jinou míru a rychlost hojení, časově se budou jednotlivé fáze lišit. Jakmile budete mít od svého lékaře svolení, začněte s rehabilitacemi.

Musím dodržet časový rámec každého kroku v každé fázi?

Ne. Jak jsem se již zmiňovala, každý se nacházíme v jiné situaci a řešíme jiný problém a každému trvá cokoliv různě dlouhou dobu. nehledě na to, že život je život a ne vždy se podaří dodržet časový rámec. V e-booku je uvedena minimální doba, po kterou by se jednotlivé kroky měly dodržet.

Můžu se s tímto e-bookem svěřit lékaři?

No jistě! Váš lékař je ten, který o vás má vědět všechno, znát váš plán, vaše nápady, problémy, bolesti, zlepšení, zhoršení… Svěřte se mu, zeptejte se jej, a klidně se mi poté ozvěte s jeho zpětnou vazbou, ať můžeme e-book dále zdokonalovat pro ostatní (téměř) znehybněné sportovce!

Prosba: Tvorba e-booku mi dala práci. Nešiřte proto jeho kopie. Místo toho můžete dát dotyčnému odkaz k jeho stažení. Děkuji.

Nechci k doktorovi. Co mám dělat?

Ať se vám to líbí nebo ne, ať máte sebevětší nedůvěru v lékaře nebo ne, navštivte ho. Stejně vám nic jiného nezbude. buď jste se zranili tak těžce, že musíte specialistu vyhledat, nebo máte už takové bolesti, že to bez doktora nezvládnete. Neházejte všechny do jednoho pytle. Jeden vás zklamal, druhý vám pomůže. To ale nezjistíte, dokud to nezkusíte. Lékař má všechny pomůcky nutné ke stanovení diagnózy. RTG, sono, ultrazvuk, rezonance, pohmat, odborné oči, zkušenosti. V První fázi, kterou najdete v e-booku, máte za úkol si zjistit vše, co je možné, o svém zranění. K tomu, abyste se měli od čeho odrazit a abyste věděli, co máte hledat, potřebujete svoje zranění pojmenovat. A to vám naprosto přesně sdělí pouze lékař. Ne vy sami a ani kamarád, kterému „se to prý stalo před půl rokem taky a pomohlo mu tohle.“ Hledejte dobrého doktora. Jsou. Mého specialistu, kterému plně důvěřuji a který je v jistých ohledech vzácností mezi ortopedy, najdete v mém e-booku, společně s kontaktem na něj.

BĚŽTE K LÉKAŘI. NEODKLÁDEJTE TO.

Bojím se sundat ortézu. Ty ale píšeš, že to mám udělat. Proč?

Především je jasně řečeno, že ortéza má jít dolů tehdy, když je zranění v pokročilé fázi rehabilitace, necítíte bolesti a nehrozí vám riziko zhoršení zranění. Tehdy máte ortézu začít sundávat. Zvykat tělo na práci bez ní. Podrobně je to popsáno v tomto článku a v e-booku i s vlastní zkušeností.

Jsem po operaci. Jak se mám Třífázovkou řídit?

Operace jsou specifickým úkonem, kdy každé zranění vyžaduje jinou péči. Při poraněních kolene, kdy dochází k částečné nebo úplné výměně kolenního kloubu či k operacím poraněného menisku nebo vazů, se s jakousi rehabilitací začíná již v nemocnici. Což odporuje časovému období Druhé fáze Třífázovky. Nicméně e-book je koncipován tak, aby si jej každý zvládl na míru přizpůsobit svým potřebám. Kroky se neliší, jen časový rámec. Tedy druhý nebo třetí týden po návratu od lékaře z Druhé fáze se posune již o pár dnů dřív, jelikož už rehabilitujete a svůj rehabilitační plán znáte.

Po operaci utržených šlach či svalů nebo zlomenin zůstává končetina znehybněná po určitou dobu (klidně i několik měsíců), takže se vám druhý a třetí týden Druhé fáze zase posune až do doby, kdy vám u lékaře sundají fixaci končetiny a vy se dozvíte, že můžete začít rehabilitovat nebo se navracet k původnímu fungování.

Vždy se řiďte tím, jak se cítíte. Zranění můžou být tak lehká jako je natažení vazu, až po těžké „utrženiny“ nebo zlomeniny. Vždy se poraďte s lékařem, dodržujte jeho pokyny a naslouchejte svému tělu. V Druhé týdnu druhé fáze je napsáno, že máte začít cvičit jiné části těla, abyste neztratili návyk trénovat. Pokud to nejde, nedělejte to. Pokud jediné, na co máte sílu, je procházka, považujte ji za trénink. Důležitý je ten návyk pohybu. Protože v rekonvalescenci po zranění člověk často propadá lenosti a pohodlí.

Jak si mám sestavit plán rehabilitací?

Tohle je snad ta nejčastější otázka k e-booku Třífázovka. Nedůvěra ve vlastní schopnosti je neuvěřitelná. Nikdo mi nevěří, že je schopen si sám sestavit rehabilitační plán. A říkám to už poněkolikáté: ano, je. A stále opakuji: máte svého lékaře. Ten vám váš plán může schválit, upravit, doplnit apod. Nejste na to sami. Někdy dokonce máte rehabilitace určené od odborníků! Odborníky si můžete i sami vyhledat!

Pokud jde o otázku samotného sestavování, vždy záleží na povaze vašeho zranění, jaké svalové skupiny s ním souvisí apod. Tady přichází ta práce, vzdělávání. Člověk, který chce jíst zdravě a pochopit zásady zdravé stravy, musí také nejdříve zjistit nějaké informace (počítání kalorií, makroživiny, mikroživiny, složky jednotlivých potravin, co jíst, v jakém množství, aminokyseliny, jejich druhy, kde je najít apod.). Člověk, který se chce vrátit ke sportování, musí nejdříve navrátit sílu zraněné části. Správnými cvičeními. A aby je zjistil, musí umět své zranění pojmenovat (lékař), proč k tomu došlo (sportovec), co jsem udělal/a špatně (sportovec), jaká je anatomie dané končetiny (knihy, internet, odborník), jak se svalové skupiny navzájem ovlivňují (knihy, internet, odborník), jaké cviky zatěžují potřebné části těla k posílení (knihy, internet, odborník)… Opět je to o zjišťování informací. Co zjišťuji já po každém svém zranění, najdete také v e-booku.

Ať člověk chce nebo ne, potřebuje informace. Nic se nestane samo od sebe a už vůbec ne bez potřebných informací. A tady pomůže ledacos. Ortoped, fyzioterapeut, váš operatér, knihy, YouTube, blogy odborníků na pohybový aparát (a jsou takové!) a další zdroje. Člověk musí jen chtít a nebýt pohodlný.

Jste líní a pohodlní?

Jak často mám rehabilitovat a jak dlouho?

Já po každém svém zranění rehabilitovala první čtyři týdny každý den. Nejde o nijak náročné cvičení, navíc obtížnost lze nastavit od té nejjednodušší v prvním týdnu až po tu těžší např. v pátém týdnu rehabilitace (rozumějte např. v počtu opakování nebo přidání zátěže). Po pěti až šesti týdnech rehabilitace jsem každodenní rutinu vyřadila a základní cviky z mého rehabilitačního setu zařazuji před každým tréninkem jako rozcvičení (tj. 3x týdně).

Poraněná část už nikdy nebude tak elastická, pevná, pružná, silná jako dřív. Proto je potřeba ji neustále posilovat, aby se jednou nestala další nepříjemnost v podobě zranění. Od mého zranění kotníku uplynul víc než rok, a stále 2x týdně připomenu kotníku některé pohybové sekvence z mé rehabilitace. Na své zranění nikdy nezapomeňte. Bude už s vámi napořád.

Musím brát zmiňované výživové doplňky?

Nemusíte. Mám s nimi ale skvělé zkušenosti, takže jsem si dovolila je doporučit i dál. Výživové doplňky, zdravotní pomůcky nebo i bylinky jsou výbornými parťáky každého sportovce, budu tomuto tématu věnovat samostatný článek.

Když si e-book koupím, mám 10 konzultací zdarma, je to tak? Co si pod tím mám představit?

Ano, je to tak. Koupí e-booku získáte jednu konzultaci týdně zdarma. Celkem na 10 týdnů. Minimální doba pro zotavenou je dle mého názoru 8 týdnů, dva týdny máte k dobru. Konzultace probíhá skrze e-mail. Na e-maily odpovídám vždy v pátek. Jelikož období Třífázovky rozděluji na týdny, každý týden mi můžete poslat e-maily, pokud si nebudete vědět rady nebo budete potřebovat pomoct. Já Vám v pátek na všechny Vaše zprávy odpovím v jednom e-mailu. Vždy v pátek.

Pokud budete stát o konzultace po uplynutí 10ti týdnů, napište mi prosím zprávu na e-mail andrea@e-pohyb.cz, jedna konzultace stojí 800,- Kč.

Upozornění: Nejsem specialista v oboru ortopedie nebo chirurgie. Nebudu Váš lékař ani rehabilitační pracovník. Jsem tu pro Vás v rámci Třífázovky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.