info@e-pohyb.cz Pro kontakt na trenéry navštivte sekci "KONTAKT". Boxu zdar a těšíme se na vás v boxerně!

Stínový box a meditace. Jak?

Stínový box. Myslím si, že ze strany začátečníků jde o nejkontroverznější a mnohdy i o velmi obávané cvičení, dokonce se stínového boxu někteří jedinci obávají více než sparingu! Proč? Vždy v tom hraje velkou roli ego, vlastní sebevědomí, důvěra v sebe samé a ve své schopnosti.

Přitom stínový box umí být úžasnou meditační technikou a možností, jak poznat sebe samého. Jak? Čtěte dál.

stínový box
stínový box

Co je stínový box?

Stínový box je cvičení, při kterém používáme jen naše vlastní tělo. Nepotřebujeme žádné pomůcky, žádné vybavení. Jsme jen my, naše ruce a prostor kolem nás. Díky stínovému boxu si tříbíme správnou techniku, uvědomujeme si každý úder, každý pohyb, máme nevyčerpatelné možnosti toho, v čem se zlepšovat. Jde o velmi přínosné cvičení pro každého, kdo se boxu věnuje.

Stínový box a psychika?

Z hlediska psychiky má stínový box osvěžující účinky. Když se věnujete pohybu pří stínovém boxu, tedy se zaměřujete na svou fyzickou stránku, vaše mysl nemá na výběr, musí vaše tělo následovat. Pokud chcete provést daný úder správně, pokud přemýšlíte nad kombinací, nad správným pohybem nohou či postojem, nemůže vaše mysl bloudit ke starostem všedních dní nebo k problémům, které aktuálně řešíte. Musíte se na každý pohyb a na každý kousek svého těla soustředit. Jinak prostě budete dělat chyby. Proto je box pro naši hlavu tak skvělý.

Při posilování, běhu, nebo jakémkoliv jiném sportu můžete snadno odběhnout myšlenkami jinam a nesoustředit se. Někteří dokonce u cvičení sledují televizi. Ale pokud boxujete, musíte každý pohyb udělat správně. Protože jakákoliv nenalezená a neopravená chyba v pohybu či úderu při boxu stínovém, vás může ve sparingu bolet. Netvrdím, že stínový box je jediným možným tréninkem, abyste neinkasovali údery od soupeře, máte tady pytel, máte tady nácviky, spoustu komponentů, které vám ve zlepšení boxerské techniky pomůžou. Ale stínový box je jedním ze způsobů, jak pracovat zároveň na technice, na svém těle a na sobě samém.

Myslím si, že pokud se boxu věnujete, už jste určitě navštívili nějakou tělocvičnu (boxernu) a tedy víte, že tréninky mívají stejný rámec. Rozcvička, koordinace, stabilita, pytel, nácviky, sparingy, kondice, stínový box. Najdete jej v každé boxerně a velmi vám pomůže.

Proč ty obavy?

Mnoho lidí má se stínovým boxem potíže. Ne proto, že by byl nějak náročný nebo vysilující. Většinou je problém někde jinde. V člověku. Slyšela jsem tolik důvodů, proč lidé stínový box nechtějí dělat:

  • nechtějí se koukat na sebe do zrcadla
  • pohyby, které při něm provádějí, „vypadají divně“
  • „vypadají u toho divně“
  • připadá jim nesmyslné a směšné máchat rukama do vzduchu
  • není to tak důležitá složka tréninku jako například pytel, lapy nebo nácviky s druhým člověkem
  • nemají dost úderových kombinací k tréninku

Poslední důvod mě zaujal. Neznám člověka, který by na box nepřišel s přesvědčením, že k zasáhnutí soupeře potřebuje aspoň 30 různých kombinací. To je velká chyba. Každý boxer má své oblíbené údery, oblíbené kombinace a především – ví, co funguje na soupeře. Není možné se naučit 30 kombinací a univerzálně je používat v boji proti soupeři. Dříve či později vaši taktiku přečte a máte zaděláno na problém. Nehledě na to, že ve sparingu 50% kombinací zapomenete, jelikož do hry vstupuje sledování soupeře, jeho mikropohybu, jeho taktiky a reakcí. A většinou nevítězí boxer, který zná 100 úderů, které si zopakoval jednou, ale je to boxer, který si stokrát zopakoval jeden úder nebo jednu kombinaci. Ti jsou nejnebezpečnější.

Trénuj jen jednu dovednost, tisíckrát!

Ve stínovém boxu se tak klidně celou půl hodinu můžete věnovat jen přednímu direktu. Nebo jen pravému háku. Opakovat úder dokola a dokola abyste si vytvořili správný pohybový vzorec, správnou techniku a optimální neurosvalovou koordinaci. Především si v tom úderu budete jistí. Níže jsou možnosti, které máte v tréninku předního direktu:

  • trénink provedení úderu
  • trénink provedení úderu v pohybu vpřed
  • trénink provedení úderu v pohybu vzad (už jsme i u kontrů)
  • trénink reakce na soupeřův přední direkt
  • trénink scénářů – soupeřovy reakce na váš přední direkt
  • trénink dvojitý přední direkt

Vidíte, že máte co trénovat. A to mluvíme pouze o jednom úderu! Těch úderů (základních) je šest! Při stínovém boxu tak máte nekonečně mnoho možností, na co se zaměřit. Vždy totiž bude na co se zaměřit. Ve stínovém boxu můžete nekonečně trénovat i pohyb na nohách, bez úderů. Ten je totiž taky důležitý.

A je důležité zahodit všechny předsudky a nepříjemné pocity. Až to zahodíte, pak se osvobodíte a z boxu začnete skutečně čerpat to pozitivní. Uvolníte se, soustředíte se sami na sebe, potažmo na svého trenéra. Ke stínovému boxu nepotřebujete nic. Můžete za krásného počasí vyrazit ven na hřiště, louku nebo i do lesa a půl hodinky strávit prací na sobě. Fyzicky, i psychicky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.