info@e-pohyb.cz

Vyšperkujte si základy, přestaňte fňukat a dělejte, co máte.

Sestavujete si svůj tréninkový rozvrh. Máte po ruce papír, tužku, a před sebou mobil, na který hledíte se zatajeným dechem, protože ta pěkná slečna v kraťasech má tak úžasné tréninky, a vy jste tak namotivovaní, že chcete vypadat jako ona. Cvičit jako ona. A tak píšete. Usilovně. Pečlivě ukládáte každý její trénink, až máte nakonec „sestavený“ svůj „tréninkový plán“. Jdete na to. Uběhne týden, dva, výsledky nejsou příliš znatelné, „možná maličko hubnu v pase?“ A do toho vás začala ukrutně bolet záda nebo kolena, možná i kotníky, no nějak to celé nefunguje, přitom ty cviky vypadaly tak skvěle a zábavně!

Našli jste se v těch řádcích nahoře? Ano? Pak čtěte dál. Zapomněli jste totiž na jeden důležitý aspekt cvičení: ZÁKLADY.

základy

Elementární základy a mód nudy.

Ta podstata, to srdce každého dobrého trénovaného sportovce spočívá právě v těch nejelementárnějších pohybech, které považujete za nudné. A proto koukáte na všechny ty lidi, kteří tak skvěle cvičí. Jenže oni už mají základy za sebou a můžou si tu zábavu dovolit.

Já tvrdím, že pokud vás něco nebaví, nemáte to dělat. Jenže je důležité si neplést hobby a cestu za cílem. Cesta za cílem je vždy náročná, plná dřiny, nechuti, překonávání lenosti, odporu, touhy to vzdát. Pokud tedy chcete sportovat zdravě, dosáhnout nějakého osobního cíle za pomoci pohybu nebo zdravého životního stylu obecně, musíte si za prvé pořádně máknout, za druhé setrvat nějakou dobu v nepohodlí (zvládnete 25 dnů?) a za třetí strávit klidně těch 25 dnů v módu nudy.

Právě ta nuda ale vede nakonec k zábavě. K tomu úspěchu. Pokud se chcete někam dostat, musíte se něco naučit, a to je – přiznejme si to – opravdu nuda. Takže si sestavte nudný trénink na 4 týdny, vyšperkujte v něm provedení cviků k dokonalosti a pak se posuňte k zábavě.

Chcete umět stoj na rukou nebo klik s tlesknutím?

Všechny ty úžasné schopnosti, co tělo dokáže, zahrnuje základy. Na stoj na rukou potřebujete mít silná ramena, silný střed těla, stabilní zápěstí. Co budete cvičit? No stojku ne, ale právě cviky na ramena, břicho, zadek a zápěstí, tedy – nudu. Připadá vám výpad s přeskokem nebo klik s tlesknutím úžasné? To je dobře, protože k němu vede cesta přes ty nejobyčejnější výpady, abyste si neodrovnali záda, a ke kliku s tlesknutím vede zvládnutí vůbec kliku samotného. A že uděláte dva kliky s tlesknutím a jste šťastní? A proč? Vždyť provedení bylo příšerné, zápěstí jsou ráda, že to přežila a běžných kliků neuděláte ani pět.

Zázraky ve stravě jsou kde?

A co strava? To je povídání! Chcete zhubnout, vytvarovat, chcete to rychle, za 7 dnů, bez sacharidů, jen na bílkovinách, jen na tucích, bez ovoce, bez cukru, bez vody, bez sladkostí, bez těstovin a další a další nesmysly? S pilulkami? Proč? Když nejste schopní se věnovat takovým základům, jako je studium makroživin a mikroživin, co tělo potřebuje, kolik, co je špatné a co dobré, a že to rostlinné mléko vám prostě parádu neudělá, jak se chcete rozumně starat o tělo, s takovým přístupem?

V boxerském ringu skončíte bez základů zbití.

Přijde na trénink nováček, celý zapálený, protože viděl nějakého mistra, trenéra nebo cvičence, kteří vesměs boxují víc než 10 let, ve kterých se zhlédl. Tak přijde na trénink, natěšený, nabuzený, odhodlaný. A pak se najednou vidí v zrcadle, jak stojí na místě ve stoji rozkročném a vytáčí nohy. Jednu po druhé. Půlku tréninku, do zblbnutí. „Kde všechno to boxování je?“ A pak uslyší od trenéra to škaredé slovo: základy. A vidím to neustále! Na boxu to prostě bez základů nepůjde!

Já ty základy vyšperkovávám dva roky a stále dle mého názoru vidím spoustu rezerv! Sice mám rychlou levačku, dobré úhyby, rychlé reflexy, ale základům se věnuju pořád. Nemůžete vlézt do sparingu a čekat úspěch, když neumíte pořádně vytáčet nohy při úderech, vaše ruce „padají“ dolů, v krytu máte díru jak do kanálu a neumíte údery precizně, to prostě nejde! Skončíte zbití, ztratíte motivaci a na box už nikdy nepřijdete, protože obviníte všechny kolem sebe a sport sám, jen ne sebe samé.

**

Pokud vám základy nejsou cizí a o box se zajímáte, přijďte za námi do tělocvičny. Já tam cvičím pravidelně a ve sparingu mě taky najdete.

**

Posilujte se skrze nudu.

Cesta k zábavě a úspěchu prostě přes tu nudu vede. Aspoň na chvíli. Přes nudu a dřinu. A základy. Tak to prostě je, nikdo vám tu práci neulehčí, nikdo vám to neudělá zajímavějším, prostě čas strávíte sami, s tou nechutí a neochotou do toho jít. Jenže právě tady se přeměňuje lenost a slabost v sílu.

Takže prosím vás, vyšperkujte si základy, díky kterým si vybudujete silné a pevné tělo, které pak bude moct zvládat tu zábavu, na kterou tak dlouho čekáte. Odhoďte diety a zázračné jídelníčky a začněte k jídlu přistupovat racionálně a se selským rozumem. A nestěžujte si, že je to nuda a dřina. To je dobře. Protože právě posilujete nejen tělo, ale i osobnost.

**

Coby sportovní začátečník děláte spoustu chyb. To je lidské, ale je dobré je najít a změnit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.