info@e-pohyb.cz Pro kontakt na trenéry navštivte sekci "KONTAKT". Boxu zdar a těšíme se na vás v boxerně!

Jak být úspěšný při volbě trenéra? Nepodceňte jeho pozadí!

Neznám člověka, který by aspoň jednou za život nepomyslel na možnost spolupracovat s trenérem. Ať už jde o mentálního kouče, fitness trenéra nebo výživového poradce (mnohdy všechno dohromady), měl by to být člověk, kterému budete především důvěřovat. Vždyť vám bude říkat, co máte dělat, naprostá důvěra je tedy potřeba. To ale není jediná kvalita, kterou byste měli u trenéra hledat. Jaké to tedy jsou?

trenér

Trenérská exploze

Současná doba vypadá jako jakási exploze s fitness trenéry a různými dalšími certifikovanými trenéry. Každý, kdo skončí kurz, školu, workshop a získá nějaký certifikát, nabývá dojmu, že je připravený vést jiného člověka. Přitom nemůže být dál od pravdy. Převzetím certifikátu práce nekončí. Ale teprve začíná.

Hledejte „pozadí“. Výsledky. Zkušenosti.

Trenéra vybírejte vždy podle jeho zkušeností a výsledků, ne podle toho, jak vypadá. Trend „instahvězd“ se rozmohl a v té hromadě fitness „inspiratérů“ se můžete snadno ztratit. Proto vybírejte pečlivě a dlouho. Sledujte jeho práci. Jeho výsledky. Jak prezentuje své znalosti. Zda má i vlastní zkušenost! Je totiž rozdíl být v péči teoretického trenéra, a takového, kdo si toho opravdu dost zažil. Navíc vám lépe porozumí, pokud má sám zkušenosti s hubnutím nebo přibíráním, s nějakým úrazem, výživovými doplňky, a ideální je, pokud si např. svůj vlastní cvičební program sám vyzkoušel a tzv. „jím prošel“. Protože naházet cviky do sestavy a následně do „programu“ umí každý, ale ne každý opravdu rozumí tomu, co dělá, jaký efekt to má pro tělo apod.

Jak se trenér rodí? I ten špatný?

Kdo si prošel cestou ke své vysněné postavě, ví, že ta cesta musela mít pevný řád. Ve výživě, tréninku. Tím řádem si dotyčný prošel. Všemi úskalími, pokroky, chybami. Poučil se, zesílil. Něco se naučil. Ale jakmile cvičenec dosáhne svého výsledku, začíná experimentovat se cvičením. Přidává variabilitu, cviky efektní na pohled, snaží se do cvičení dostat zábavu apod. A právě tady začíná sestavovat program (neříkám, že to tak dělá každý). A ten sestaví právě z těch zábavných, skvělých cviků, na které přišel. Hodí je do sestavy, do jednotlivých úseků, program trvá 4 týdny a „trenér“ je spokojený. Na vás to působí senzačně, protože dotyčný vypadá tak, jak chcete vypadat jednou vy, tak mu věříte. A pak to nejde. A problém je na světě.

Protože jednoduše síla se buduje ze základů, a ty jste vy nedostali. Dostali jste trénink, který je určený pro cvičence, který má základy zažité. Jenže základy jsou nudné, mnohdy jednotvárné a dnešní člověk prahnoucí po rychlém výsledku raději sáhne po něčem vizuálně zajímavém, než po něčem, u čeho bude možná týden či dva nadávat. Ale co je efektní na pohled, nemusí být vždy funkční. Po dvou týdnech (ne-li dřív) uživatele programu začínají bolet záda nebo kolena, cítí se přetrénovaný, je to prostě na člověka, který příliš nesportoval, moc. A tomu opravdu mnohdy ti „trenéři“ nerozumí.

Moje zkušenost s hledáním trenéra.

Ano, u mě vidíte taky cviky, které se vám zdají efektní na pohled. A i vidím, že ty vizuálně zajímavější si lidé taky častěji uloží do své sbírky na Instagramu. Ale prim hrají opravdu vždy základy. Tak je u trenérů hledejte.

Já strávila hledáním a pečlivým sledováním svého trenéra dlouhou dobu. V e-knize V Pohybu, která bude v říjnu na světě, zmiňuju Amandu Bisk, Australanku s polskými kořeny, jejíž cvičební program jsem si vybrala. Ale také po pečlivém zvážení a dlouhém sledování Amandy na sociální síti. Její tréninky, přístup, názory, informovanost, vše pro mě bylo důležité. Nakonec pro mě opravdu byla vhodným trenérem, jen já nebyla vhodný uživatel (podrobně v e-knize). Poté, co jsem získala za těch 10 let informace, znalosti, zkušenosti a vlastní filozofii, už trenéra nepotřebuju. Ale vzdělávám se stále.

Hledejte pomocníka, ne obchodníka.

Co dál u trenéra hledat? Ochotu být tu pro vás. Správný trenér (ať už ten „fyzický“ nebo online) by měl být ochotný vám pomoct. Budete mít potíže. Budete chtít pomoct. Budete potřebovat motivaci. Budete mít spoustu otázek a budete narážet na spoustu překážek. A trenér má být váš pomocník. Pokud jste mu zaplatili za tréninky, ale konzultace s ním vázne, pak to nebyla dobrá volba. Trenér má v popisu práce být tu pro vás. Vždyť je to váš trenér!

*

VÝZVA DNEŠNÍ DOBY: Vydržíte 25 dnů?

*

Mějte vše v jednom „balíčku“.

Kromě výše uvedených kritérií se zaměřte ještě na komplexnost. Trenér bude vždy pracovat s klientem, který chce změnit svou postavu. Přibrat, zhubnout, vyrýsovat… A ve všech těchto cílech je základ jediný: strava. Můžete být tisíckrát poctivý cvičenec, ale pokud nebudete jíst správně, žádný posun se konat prostě nebude. Ne tak, jak byste si představovali. Dobrý trenér má proto znalosti nejen v oblasti tréninků a cvičení, ale i ve výživě.

Obojí jde ruku v ruce a nikdy nedosáhnete vysněných výsledků s trenérem, který má v malíčku jen výživu nebo jen cvičení. Já si tím prošla. Amanda je člověk zaměřený pouze na cvičení, z hlediska výživy u ní nenajdete nic, a vzhledem k tomu, že je vegetariánka (nebo už dokonce veganka), mám z ní pocit, že ani nechce být z hlediska výživy nápomocná. Její rada zní: „Je potřeba mít ve stravě variabilitu a stravovat se tak, že 80% stravy máte vyváženou a zdravou, a zbylých 20% si dopřáváte.“

To je sice pěkné a pravdivé, ale ne každý to umí (správně) uchopit. Proto jsem využila i jinou osobu po stránce výživové, která mi opravdu moc pomohla (najdete ji v připravované e-knize).

A proto tvrdím, že je lepší mít trenéra, který má komplexní pohled na věc. Stravu i cvičení. A poradí vám. A pokud vámi vybraný trenér tohle kritérium nesplňuje, ale jeho cvičení se vám tak líbí, pak si od něj vezměte cvičení, a pomocníka pro stravu hledejte zase jinde. Mimochodem, jedním z připravovaných projektů e-pohybu je i digitální produkt zaměřený právě na výživu, máte se na co těšit!

Vzdělávání a osobnost jsou také klíčem!

Závěrem zmíním ještě dvě věci. Tou první je, abyste prozkoumali, zda se vzdělává. Sportovní trenér se pohybuje v oblasti, která se vyvíjí. Objevují se nové trendy. Klienti mají rozličné otázky. Kolikrát i bláznivé nápady. A na trenérovi je, poskytnout svému svěřenci pravdivé, užitečné, fundované odpovědi, které mu pomůžou. K tomu ale potřebuje neustálý seberozvoj a neustálé studium. Proto si trenéra klidně otestujte. Ptejte se ho. Na cokoliv, co vás zajímá v oblasti výživy či cvičení. Sledujte, zda odpovědi zná a pokud je nezná, tak je ochotný je pro vás najít a neodbyde vás strohým: „Tak to nevím, s tím ti nepomůžu.“ Ale pozor. Ne vždy je ukazatelem vzdělávání a znalostí hromada certifikátů. Vás zajímá, co má v hlavě, ne na papíře.

A co ta druhá věc? Musí vám prostě sednout i osobností. Pozor, nepleťte si osobnost se stylem trénování! Že na vás trenér řve, ještě neznamená, že má špatnou povahu nebo vám chce ublížit či si zvyšovat ego (to na druhou stranu poznáte), trenéři prostě mají rozličné metody a způsoby motivace svých klientů. A být pod dohledem trenéra znamená se posouvat, překonávat své limity, a k tomu kolikrát tvrdý přístup velmi pomůže! Pokud na vás trenér řve, ale jinak je vám sympatický, sedí vám, pak je všechno v pořádku. Víte, že jste v dobrých, pevných rukách!

Máte nějaké další, pro vás důležité kritérium pro volbu trenéra? Sem s ním! 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.